BAKING: MUFFINS

Ingredienser till muffinssmeten (ca20st): 2 ägg, 3 dl socker, 1 1/2 tsk vaniljsocker, 1 krm salt, 4 msk kakao, 1 1/2 dl mjöl, 100g smält smör. Glöm nu inte att sätta ungnen på 160 grader!
Häll i 2 ägg, 3 dl socker, 1 1/2 tsk vaniljsocker och 1 krm salt i en bunke. Detta ska nu vispas tills det bli poröst. (dvs fluffigt). 
Sedan tillsätter du resten av ingredienserna, dvs 4 msk kakao, 1 1/2 dl mjöl och 100g smält smör. Detta behöver inte vispas sålänge utan tills det bara blir en jämn och fin smet.
Häll sedan upp smeten i fina formar, jag valde att göra några stora och några små. Om du bara väljer att göra mindre muffins kan du få upp till 20 st! Grädda sedan i ungnen i 15-20 min i 160 grader. 
Nu är det dags för det bästa!
Ingredienser till Chockladglasyr: 100g smält smör, 4 msk socker, 2 tsk mjöl, 4 tsk kakao och 2 dl gräddmjölk.
Blanda ner alla dessa ingredienser i en kastrull, låt smeten koka upp. Låt sedan smeten få bli tjock under mindre värme på plattan under en lätt omrörning. 
Ungefär såhär ska glasyren se ut när den är klar! Den ska inte vara för tunn men heller inte för tjock. 
Bred sedan ut glasyren över muffinsarna! AND DONE! Nu har du universums godaste muffins på plåten. 

Hoppas muffinsarna smakar och att ni förstod mitt recept! Själv så älskar jag dessa och i brist på ha något att göra bakade jag dessa igår! 
Baking, Fotografier | baking, muffins | |
Upp